Sebaik sahaja anda berjaya mendaftar akaun CGSI iTrade secara atas talian , anda akan menerima emel daripada CGSI untuk melengkapkan proses pembukaan akaun dagangan anda.
Untuk makluman, panduan ini adalah untuk anda yang tidak pernah mempunyai akaun CGSI iTrade sedia ada sebelum ini.
Dalam emel ini, cara-cara pendaftaran diterangkan dan pautan pendaftaran disediakan. Klik pautan tersebut dan anda akan dibawa masuk ke laman web CGSI iTrade.
Nota: Pastikan syarat keperluan minimum browser seperti di atas sebelum mengakses platform dagangan CGSI iTrade.
Isikan nombor kad pengenalan yang betul untuk tujuan pengesahan. Kemudian, tekan Next.
Nota: Anda hanya akan dapat meneruskan ke halaman seterusnya setelah memasukkan nombor kad pengenalan yang sah dan melalui pautan yang diberikan dalam emel.
Pada penyata ini, klik I Agree.
Selepas itu, anda akan dapat melihat maklumat yang telah diisi dan tidak boleh diedit pada bahagian Personal Information. Maklumat ini diambil daripada borang pendaftaran yang diisi sebelum ini.
Pada halaman ini, isikan maklumat pada bahagian Login Information untuk melengkapkan proses pendaftaran. Kemudian, tekan Submit.
Selepas menekan butang Submit, satu mesej (rujuk gambar di bawah) akan dipaparkan menandakan pendaftaran sudah berjaya.
Sebaik sahaja pendaftaran sudah selesai, anda akan menerima emel seperti di bawah.
Panduan bagi bahagian ini adalah lebih kurang sama dengan panduan pada bahagian A.
Untuk Langkah 1 dan Langkah 2, anda boleh merujuk panduan Langkah 1 dan Langkah 2 pada bahagian A.
Selepas klik butang Next, satu mesej akan dipaparkan dan menyatakan token anda telah luput. Klik butang Renew Token untuk meneruskan langkah seterusnya.
Pada halaman ini, isikan maklumat yang diperlukan mengikut format yang disediakan. Kemudian, klik butang Next.
Mesej pembaharuan token akan dipaparkan seperti yang ditunjukkan di bawah.
Kandungan emel yang diterima adalah lebih kurang sama dengan emel bertajuk “Registration” yang anda terima sebelum ini.
Dalam emel ini, anda akan menerima pautan pendaftaran bertoken yang baharu dengan tempoh sah baru iaitu 48 jam.
Langkah seterusnya adalah anda hanya perlu merujuk Bahagian A dan melakukan langkah 2 sehingga langkah 6.
Dalam emel ini, anda akan menerima pautan pendaftaran bertoken yang baharu dengan tempoh sah baru iaitu 48 jam.
Sekiranya anda menerima pautan pendaftaran yang telah tamat tempoh atau tidak menerima emel pendaftaran CGSI iTrade, anda boleh pergi ke Halaman Log Masuk iTrade CGSI untuk melakukan penghantaran emel semula atau melalui khidmat pelanggan CGSI iTrade.
Klik pautan di sini untuk masuk ke halaman log masuk CGSI iTrade. Kemudian, klik “Click Here if you do not receive your iTrade Registration Email (For Client Online Onboarding Client)”.
Masukkan emel yang didaftarkan sebelum ini untuk pendaftaran akaun pada halaman berikut (rujuk gambar di bawah) dan klik butang Next.
Anda akan menerima paparan mesej mengikut 3 jenis scenario yang mungkin anda hadapi selepas anda menekan butang Next.
Scenario 1: Sekiranya anda merupakan pelanggan sah yang menerima emel secara blast daripada CGSI iTrade, mesej seperti di bawah akan dipaparkan.
Scenario 2: Sekiranya anda tidak termasuk dalam senarai penerima emel secara blast disebabkan beberapa syarat tidak dipenuhi, mesej seperti di bawah akan dipaparkan.
Dalam scenario ini, anda perlu melakukan pendaftaran akaun CGSI iTrade melalui pautan aplikasi dalam laman web CGSI iTrade di sini.
Scenario 3: Sekiranya anda mempunyai akaun CGSI iTrade yang aktif (mempunyai Login ID), mesej seperti di bawah akan dipaparkan.
Sekiranya anda menerima emel secara blast daripada CGSI iTrade, anda tidak boleh meneruskan proses pendaftaran akaun dagangan melalui web CGSI iTrade.
Mesej ralat berikut (rujuk gambar di bawah) akan diterima sekiranya anda mencuba untuk mendaftar melalui web.
Sekiranya anda tidak menerima emel pendaftaran akaun daripada CGSI iTrade anda boleh rujuk kepada post ini Link
Sila emel kepada customerservice.my@cgsi.com untuk link up account iTrade dan mengaktifkan CDS account anda.
Boleh ikut contoh template emel seperti di bawah:
To: customerservice.my@cgsi.com
Subject : iTrade account activation and link-up
Name: xxxxxx
NRIC:
iTrade Login ID: xxxx
Trading Account No: OL12345
Selepas selesai, anda akan terima emel seperti di bawah, menandakan anda sudah boleh mula berjual beli saham mengunakan platform iTrade CGSI.